Tweede bericht - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Aart en Maarten Hoogcarspel, Van der Werf - WaarBenJij.nu Tweede bericht - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Aart en Maarten Hoogcarspel, Van der Werf - WaarBenJij.nu

Tweede bericht

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Aart en Maarten

18 Maart 2009 | Israel, Jeruzalem

Aart heeft de eerste avond en nacht doorgebracht bij Diet Koster. Met de bus samen met haar er naar toe. Het is 14 km rijden om 3 km af te leggen. De MUUR zit er tussen. Hij heeft met Diet gepraat over haar lange geschiedenis in Palestina. Ze heeft jaren gewerkt in een kinderhuis. Dat was met de organisatie "Christliche Friedensdienst" . Ze is nu 65 en krijgt geen visum meer. Ze procedeert daar nog over. Aart mag als buitenlander zonder veel problemen Palestina in en uit. Palestijnen worden op het Checkpoint tegengehouden. Het is een vreemd gevoel zover weg zo thuis te zijn.

Maarten heeft de avond en nacht doorgebracht in Old Jerusalem. In de Golden Gate Inn. Eerst 's avonds wat eten (falaffel... Friet .... daarbij doe je al snel een verslaving op) Rondgelopen door de stille Soukh (markt) Prima geslapen (met meer dan 100 arabische schotel TV programma's...)

Woensdag.

Aart heeft in de zon ontbeten op het terras bij Diet. Het huis bekeken en gepraat over Diet's geschiedenis. Maarten heeft ontbeten in de Inn (pitabrood/ salade/ fruit/ yoghurt.... ) Toen de telefoon business regelen. Om 12 uur waren we weer bij elkaar. Diet heeft ons een sightseeing door de oude stad gegeven. Eerst naar de Heilige Graf kerk, daarna klaagmuur en daartussendoor een wandeling door winkelstraatjes en jawel! over de daken. Je ziet soms boven op een Palestijnse "laag" in de stad Joodse nederzettingen. Het is wel wennen dat het een stad is in soms wel 4 lagen. Ook die kerk is een stapel van kerken. Ook boven over de daken zijn weer wegen die verder lopen.
Het is wennen - zeer intrigerend. We komen toch regelmatig soldaten tegen met flinke geweren. Dat is voor de veiligheid...
Nu even wat improviseren met internet..
Om 5 uur ontmoeten we de hele groep en gaan we richting Bethlehem.

Dank voor de vele reacties!

Aart en Maarten

• 18 Maart 2009 - 16:29

Laura:

Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen! Veel succes en ik ben benieuwd naar de rest van de verhalen!
    Groetjes!

• 18 Maart 2009 - 18:06

Anneke En Arjen:

Heel veel sterkte de komende tijd en veel kracht om de voorgenomen stapppen met de hele groep te zetten

• 18 Maart 2009 - 18:37

Wim En Gemma:

Hartelijke groeten van ons. Fijn dat jullie goed aangekomen zijn en de eerste nacht goed hebben doorgemaakt. Wat goed om Diet te ontmoeten. Wij wensen jullie heel zinvolle dagen toe. We blijven jullie volgen.

• 18 Maart 2009 - 18:47

Tymo En Dieneke:

We zijn blij dat jullie goed aangekomen zijn.
    Alle geluk van de wereld gewenst (nogmaals) tijdens jullie reis!!

• 18 Maart 2009 - 21:33

Sytse:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn!
    Mooi om eerst eens rustig te verkennen, de sfeer te proeven!
    Sytse en Marlies

• 18 Maart 2009 - 21:43

Lynn KaplanianBuller:

Groeten voor jullie en ook voor Diet. Moge het een leerzaam en doeltreffende bezoek zijn.
    Lynn

• 19 Maart 2009 - 17:27

Jan-Gerrit & Wanda:

Wat fijn om jullie te volgen op deze manier. Wij denken aan jullie en wensen jullie een gezegend tijd daar.

• 19 Maart 2009 - 22:14

Wies:

Vandaag afscheid genomen van collega Martin,fysiotherapeut die gaat sterven! Het is een mooie lentedag met veel emoties. Wat een wereld ! wat een contrasten... dank voor jullie berichten .Een positieve start! Tot de volgende mail.

• 20 Maart 2009 - 08:47

Mark Van Der Werf:

Nu had ik al wel van Joodse nederzettingen gehoord maar een nederzetting boven een Palesteinse woonlaag?!? Bizar... Hou je haaks en veel succes!