vierde dag- shalom shabbat! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Aart en Maarten Hoogcarspel, Van der Werf - WaarBenJij.nu vierde dag- shalom shabbat! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Aart en Maarten Hoogcarspel, Van der Werf - WaarBenJij.nu

vierde dag- shalom shabbat!

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Aart en Maarten

21 Maart 2009 | Israel, Jeruzalem

Beste lezers,
Het Pilgrimshouse waar we geslapen hebben in Bethlehem is onderdeel van een groter geheel, waar ook een school deel van uit maakt (oorspronkelijk gefinancierd vanuit Keulen). Bij bezoek aan die school waren we aanwezig bij een viering van “Mothers day” met dans, gedichten geschreven door leerlingen (deels in het Engels) en muziek door een schoolbandje. Maarten moest terugdenken aan de school in Botswana. Het voelde net zo…..

De presentatie bij ARIJ (Applied Research Institute-Jerusalem) gaf ons een macht aan informatie over de ontwikkelingen in de Israëlische nederzettingen in de West Bank. Samengevat lijkt het er op, dat 12 % van de oppervlakte, die in 1948 door de VN was bedacht, uiteindelijk realiteit zal worden voor een mogelijke Palestijnse staat. Het geheel zal dan bestaan uit 5, onderling gescheiden, gebieden. De overgangen van het ene gebied naar het andere staan onder Israëlische controle. Een realistische optie?

Hebron
In Hebron heeft CPT een appartement. Het is momenteel niet permanent in gebruik, maar met wat werk prima om met een groep te verblijven. We hebben onderweg heel wat geweren gezien, eerst in Bethlehem vanwege een meeting waar de Palestijnse president Abbas bij was, daarna op onze rondleiding door Hebron vanuit het appartement.
Onze Palestijnse gids Hisham leidde ons rond door de winkelstraat (de Soukh) van Hebron. Wat een verschil met Oost Jeruzalem. Heel veel winkels gesloten, weinig mensen op straat, de winkeliers “bedelend” om een bezoekje aan hun winkel, omdat ze bijna niets verdienen. Oorzaak?
Bovenop en naast de winkelstraat leven Joodse settlers. Deze gooien van alles in de Soukh, waartegen een gaas boven de straat gemaakt is. Maar gaas houdt natuurlijk geen “vuil water” tegen. Soortgelijke foto’s hadden in Nederland al gezien. Echt voelen doe je het pas als je er in loopt, de winkels ruikt en de mensen ziet.
We zijn vele checkpoints (“voor de veiligheid van de settlers”) gepasseerd. Bij een van deze sprak een Israelische militair (IDF) ons aan en hebben we met deze en een collega een uitgebreide discussie gehad over hun aanwezigheid (samen met onze Palestijnse gids). Ze waren vriendelijk en oprecht: Palestijnen zijn een groot gevaar voor de Israëliërs en wij moeten ook hun kant zien.
Het hoogtepunt van de checkpoints was bij de Al Ibrahimi (Abraham) Moskee: 3x door een metaaldetector, bodycheck, tassen doorzocht (voor de veiligheid). Even ter informatie: de Israëliër Goldstein heeft enkele jaren geleden een bloedbad aangericht in deze moskee, we hebben de kogelgaten op de imamplaats gezien.
Overigens is het een indrukwekkende moskee (gedeeltelijk ook synagoge), waaronder volgens de overlevering o.a. Abraham en Sarah begraven liggen. Uiterst verdrietig, dat juist dat feit, voor zowel Joden, als Moslims als Christenen belangrijk, voor zoveel onrecht en ontmenselijking zorgt.

De buurvrouw Zleekha van het appartement van CPT heeft onze groep een heerlijke maaltijd bezorgd (een omkeerschotel van bloemkool, kip en rijst met salade). Het gesprek erna ging over onze groep en de voorbereiding op het iets zuidelijker gelegen At Tuwani. Morgen vieren we een beetje zondag en zullen we permanente CPT-team ontmoeten.

• 21 Maart 2009 - 23:29

Marius:

Ik herken veel van jullie verhaal. Dat appartement in Hebron was mijn thuis voor twee maanden! Wel jammer dat er nu niemand meer woont...
    En maqlubeh, jaa, dat ken ik wel.
    Ik zou overigens wel graag opmerken dat Hebron echt echt echt niet in Israel ligt. Is het mogelijk jullie locatie te veranderen naar "bezette Palestijnse gebieden, Hebron"?

• 21 Maart 2009 - 23:36

Wies.:

Indringende beelden, veiligheid... opgesloten of ben je ingesloten..... went dat ooit ?

• 22 Maart 2009 - 06:38

Geert En Dink:

Ha broeders,
    Wat bijzonder om jullie dagboek via de mail te krijgen. Lees het met veel aandacht.
    Ik zal een kaarsje voor jullie branden.
    Zet 'm op! Groeten ook van Geert,'
    Dink

• 22 Maart 2009 - 09:18

Rachel (9 Jaar):

ben je ook op de olijfberg geweest?

• 22 Maart 2009 - 10:55

Janny Bannink:

het is zondag 12uur dat ik jullie verhaal lees. heel verdrietig word ik hiervan. natuurlijk weet ik allang wat daar gebeurt, maar de foto's zijn nog meer indrukwekkender. heel veel .. ja wat moet ik zeggen: goede werkzaamheden?

• 22 Maart 2009 - 12:29

Margot:

Hai Maarten,
    heftig, indrukwekkend ,confronterend. Ieder gevangen in de eigen werkelijkheid, eigen verklaringen, eigen rechtvaardiging. Hoop dat een zaadje van twijfel aan beide kanten gezaaid kan worden.lfs Margot

• 22 Maart 2009 - 13:10

Klazien Wierbos:

Aart en Maarten, ik volg jullie "dagboeken" en vooral de foto's met veel belangstelling. Heel veel goede ervaringen toegewenst voor jullie en degenen die jullie tegenkomen daar.

• 24 Maart 2009 - 16:35

Gerard Busch:

Ik volg jullie belevenissen met veel interesse. Het is al met al wel een treurig verhaal. Veel succes met juliie taak.